Lifestyle & Gezondheid
Typography

NL Magazine Lifestyle en Gezondheid - Ondanks alle beloftes van de industrie tot suikerreductie zijn yoghurtdrinks en chocolademelk - die veel kinderen dagelijks meenemen naar school - nog steeds suikerbommen. Zo blijkt uit ons onderzoek bij de grootste 5 supermarkten. Bijna de helft van deze drinkpakjes is nog zoeter dan Coca-Cola.

Gemiddeld zit er 8,2 gram suiker per 100 ml in zo'n drinkpakje. Dit komt neer op meer dan 4 suikerklontjes in een pakje, met uitschieters tot 6 suikerklontjes per pakje. Een kind die in de ochtend- en middagpauze zo'n pakje met 6 suikerklontjes drinkt, overschrijdt op die manier al de door de Wereldgezondheidsorganisatie aanbevolen hoeveelheid toegevoegde voor een hele dag. In vruchtenyoghurtdrankjes zit overigens amper vrucht. Deze drinkpakjes ogen door de vruchten gezonder, maar dat valt vies tegen. Ze hebben gemiddeld zelfs een 7 keer hoger suikergehalte dan vruchtensapgehalte.

Onderzoeksmethode en uitkomsten

foodwatch onderzocht de yoghurt- en chocolade kinderdrinkpakjes die worden verkocht in de 5 grootste supermarkten Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, en Plus. De selectie omvat yoghurt- en chocolademelkdrinkpakjes van 200 tot 250 ml, waaronder zowel brikjes, plastic flesjes als drinkzakjes. Dit leidde tot een totaal van 40 zuiveldrinkpakjes.
Het gemiddelde suikergehalte van het totaal aantal zuiveldrinkpakjes is 8,2 gram suiker/100 gram, ofwel meer dan 4 suikerklontjes per drinkpakje. 17 van de 40 zuiveldrinkpakjes (42,5%) zijn zelfs nog zoeter dan Coca-Cola. De 13 yoghurtdrankjes die in de benaming of op de afbeelding uitpakken met de aanwezigheid van vruchten, hebben allemaal een hoger suiker- dan vruchtgehalte, gemiddeld zelfs 7x hoger.

Zoete beloftes industrie

Onder het ‘Akkoord Verbetering Productsamenstelling’ beloofden fabrikanten in 2015 het suikergehalte van zuiveldrankjes met 3% naar beneden te brengen. De drinkpakjes mogen daarom nog maar maximaal 8 gram toegevoegd suiker bevatten. Dit komt overeen met 4 suikerklontjes per drinkpakje van 200 ml., nog steeds te veel. De wetenschappers die bij het akkoord betrokken waren, bekritiseerden de toezegging dan ook als ‘matig ambitieus’. Ook het Rijksinstituut voor Gezondheid en milieu (het RIVM) concludeerde al eerder dat de afspraken van de voedselindustrie tot suikerreductie vrijwel geen effect hebben.

Volgens de laatste voedselconsumptiepeiling van het RIVM (2012-2016) consumeert de gemiddelde Nederlander 60 gram toegevoegde suikers per dag, ofwel zo’n 15 suikerklontjes. Het RIVM berekende dat de dagelijkse suikerinname van de Nederlandse bevolking met slechts 2 gram per dag zal dalen als de fabrikanten zich aan de gemaakte AVP-afspraken houden. In het onlangs afgesloten preventieakkoord heeft de sector opnieuw beloofd (aanvullende) maatregelen te nemen om het suikergehalte in suikerhoudende zuiveldrankjes te verlagen; nu met 5%. Dit voorkomt echter niet dat een groot deel van deze drankjes vrijwel even zoet of zelfs zoeter blijft dan Coca-Cola.  

Nederlandse kinderen krijgen te veel suiker binnen

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert volwassenen maximaal zo’n 50 gram, maar bij voorkeur 25 gram ‘vrije’ suikers per dag te consumeren. Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de van nature aanwezige suikers in bijvoorbeeld vruchtensappen, exclusief melksuikers.
Als kinderen tijdens de ochtend- en middagpauze op school een suikerrijk zuiveldrinkpakje nuttigen (dus twee in totaal), overschrijden ze reeds ruim het suikeradvies van de WHO. Van de 11 gram suiker per 100 ml in zo’n pakje, is pakweg 4 gram melksuiker en 7 gram toegevoegde vrije suikers. Per pakje van 200 ml maakt dat 14 gram aan vrije suikers. Door twee pakjes te drinken consumeer je dus 28 gram aan vrije suikers. Daarbovenop komen dan nog de suikers die een kind bijvoorbeeld tijdens het ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes binnenkrijgt.

foodwatch wil een einde aan de falende zelfregulering en bepleit overheidsbeleid om de gezonde keuze makkelijker te maken met bijvoorbeeld btw-vrije groenten en fruit- en suikertaks. Op die manier zijn we niet meer afhankelijk van de ‘zoethoudertjes’ van de industrie.

Jos de Jong
Bron foodwatch

Drogisterij

Quote

Lifestyle nu.nl

Geen feed gevonden

Body & Fit