Lifestyle & Gezondheid
Typography

Misleiding Kellogg’s, Starbucks, Albert Heijn e.a. met schuilnamen suikersclaim’

NL Magazines Gezondheid - De Reclame Code Commissie (RCC) heeft foodwatch in 7 klachtenprocedures waarbij consumenten misleid werden rond de voedingsclaim ‘geen toegevoegde suiker’, in het gelijk gesteld. In de producten was wel degelijk suiker of een ingrediënt met suiker, zoals bijvoorbeeld sapconcentraat toegevoegd.

De bedrijven die door de Reclame Code Commissie zijn beoordeeld in strijd handelen met de Europese claimsverordening, zijn Kellogg’s, Starbucks, Albert Heijn, Jumbo, Hipp, Urban Fruit en Cawston Press. Suikerreductie stond in november weer volop in de belangstelling nadat in het Nationaal preventieakkoord (waarin afspraken zijn gemaakt met 70 verschillende Nederlandse organisaties rondom de aanpak en verbetering van veel Nederlanders) de de noodzaak van een lagere consumptie was onderstreept. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) constateerde echter vorig jaar dat er van de vrijwillige suikerreductie die door de voedingsindustrie al jaren wordt beloofd, weinig tot niets terecht komt. 

 

Foodwatch is content met de uitspraken: “Dat we in Nederland veel te veel suiker eten met alle gevolgen voor onze gezondheid van dien, is duidelijk. Dat is niet vreemd als je bedenkt dat in de meeste producten  in de supermarkt (ca 57%) suiker wordt toegevoegd. Dat je als consument met valse voorlichting en schuilnamen voor suikers ook nog eens op het verkeerde been wordt gezet, is extra kwalijk.”

Jos de Jong
Bron: FoodWatch

Drogisterij

Quote

Lifestyle nu.nl

Geen feed gevonden

Body & Fit