Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Maatschappij – In 2004 telde Facebook een paar duizend gebruikers. Inmiddels zijn dat er 2,7 miljard per maand en daarmee is Facebook het grootste sociale mediaplatform ter wereld. Maar ondanks deze indrukwekkende cijfers is het einde nog niet in zicht; er zijn nog voldoende landen waar ze nog nauwelijks gebruik maken van Facebook.

De meesten van ons zijn wel bekend met het succesverhaal van Mark Zuckerberg, enigszins vergelijkbaar met de romantische garage verhalen die we kennen over Bill Gates, Steve Jobs en Hewlett & Packard. Het begon allemaal op Harvard University, waar Mark met wat studenten een netwerkje begon onder de naam Facemash, een soort van smoelenboek dat ik nog ken uit mijn eigen studententijd (heel lang geleden en op papier), maar dan dankzij het internet.


Een reisverslag
Voor 2008 waren er vergelijkbare alternatieven zoals Myspace en Hi5. Google had een eigen variant in Brazilië en India onder de naam Orkut. Tot ieders verrassing was daar ineens Facebook dat vanaf 2009 stormenderhand al deze landen veroverde. Zelfs in Afrika werd Facebook de grootste speler over het gehele continent, met als resultaat dat anno 2020 in 151 van de 167 gemeten landen Facebook de grootste sociale mediaspeler ter wereld is, oftewel meer dan 90%.

Toch zijn er enkele belangrijke landen waar Facebook geen voet aan de grond kreeg. In China is Qzone (Tencent dochter) sinds 2007 een grote speler en hoewel WeChat formeel geen sociaal mediaplatform is, maken meer dan 1,2 miljard mensen iedere maand gebruik van WeChat. Facebook deed meerdere pogingen in China maar werd uiteindelijk in 2009 verbannen.

Evenzo verging het Facebook in Iran, waar het sinds 2009 niet meer aanwezig is maar waar wel Instagram wordt gebruikt. Ook Rusland en enkele andere voormalige Russische staten maken het Facebook lastig; vooral lokale Russische sociale mediaplatformen als VKontakte en Odnoklassniki (eigenaar Mail.ru) maken hier de dienst uit.


Waar is Facebook nog meer succesvol?
Facebook deed de afgelopen jaren meerdere succesvolle overnames zoals Instagram in 2012 en Whatsapp in 2014. Inmiddels maken meer dan 2 miljard mensen maandelijks gebruik van Whatsapp, 1,2 miljard van Instagram en de Facebook messenger-app heeft 1,3 miljard gebruikers per maand.

Facebook claimt dat in het 3e kwartaal van 2020 meer dan 3,2 miljard mensen maandelijks gebruik maken van haar producten en dat is gelijk aan 40% van de bevolking op onze aarde!!!


Hoe ziet de toekomst eruit?
De grote vraag is of Facebook het einddoel van haar reis inmiddels heeft bereikt!! In de VS en Europa gaan stemmen op om de hegemonie van Techbedrijven in te dammen en daarbij staan vooral Facebook, Amazon en Alphabet (Google) in de spotlights. Tegelijkertijd neemt de populariteit van traditionele sociale mediaplatformen bij de jongere generatie af ten faveure van TikTok en Snapchat.

Vandaar dat Facebook verregaande plannen heeft voor de introductie van een eigen betaalsysteem met als digitale munteenheid de Libra; aan financiële middelen geen gebrek en er zijn meerdere partijen die heel graag meedoen. Interessante vraag is dan: ‘Hoe gaat Facebook met al onze data om’.

Kortom, de groei van Facebook is ongekend snel gegaan en er zijn weinig voorbeelden van bedrijven die in zo’n korte tijd, zoveel impact hebben gehad op onze samenlevingen. De grootste uitdaging voor Facebook is niet het realiseren van verdere groei, maar het voorkomen van splitsing van het bedrijf door de overheid en het nemen van de verantwoordelijkheid voor content die op het platform verschijnt.

Dat betekent wellicht dat we voor (bepaalde) diensten van Facebook gaan betalen. Wat zou u bereid zijn te betalen voor het gebruik van Facebook?


French Paulitz

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

26 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue