Door Niobe Moen met aanvullingen van Jos de Jong - NLMagazine Economie & Duurzaamheid – Voor toegankelijke laadpunten die gebruikt worden door mensen die hun elektrische auto willen opladen, maar die niet beschikken over een eigen laadpaal, worden de meest uiteenlopende bedragen per kWh berekend.
Als je goedkoop uit wilt zijn voor het opladen van je elektrische auto, dan moet je vooral even naar Ameland reizen waar je 24 cent per kWh moet betalen. Onderweg moet je voor ‘effe snel wat bijladen’ zeker niet stoppen in Súdwest-Fryslân, want daar betaal je 63 cent per kWh. Maar, om kosten te dekken en om dan nu maar allemaal naar Ameland af te reizen, is natuurlijk niet echt een optie, tenzij je bijvoorbeeld 20 reserve-accu’s meeneemt, die oplaadt en vervolgens een leeggereden accu vervangt door een van die andere 20 accu’s. Niet de meest zinvolle en gemakkelijkste oplossing.
Het vergelijkingsplatform Independer deed onderzoek op basis van data van platform Eco-Movement. Hieruit blijkt dat het flink kan schelen waar iemand zijn auto oplaadt. Bij de analyse zijn alleen publiek toegankelijke reguliere laadpalen onder de loep genomen, geen snellaadpunten. Verder is er uitgegaan van een gemiddeld tarief per gemeente, zonder btw en eventuele kortingen.
Het blijft echter vreemd dat de kosten voor het opladen per gemeente enorm verschillen, tenzij het een gemeentelijke poging is om de gemeentekas te spekken; dat kan natuurlijk ook, want de echte kosten voor elektra verschillen per gemeente ècht niet zoveel. Waarom dat wèl zo is, blijft een grote vraag; een duidelijk antwoord hierop is vrijwel niet te achterhalen.
Duurste en goedkoopste gemeenten
De tarieven per gemeenten schelen flink. In de gemeente Súdwest-Fryslân betaalt een automobilist 63 cent per kWh. De Zeeuwse gemeenten Sluis en Terneuzen komen op de tweede plaats. Hier betaal je 51 cent per kWh.
De voordeligste gemeente is Ameland. Op dit Waddeneiland kost het opladen van een elektrische auto 24 cent per kWh. Andere gemeenten waar het naar verhouding met 27 cent per kWh goedkoper is, zijn Teylingen, Opsterland, Ooststellingwerf, Amsterdam en Den Haag. Het verschil tussen de duurste en goedkoopste gemeente kan dus oplopen tot 39 cent per kWh. ‘Dat is meer dan een kWh bij het goedkoopste punt kost,’ aldus energie-expert Joris Kerkhof.
Type parkeerplaats
Naast regionale verschillen, speelt ook het type parkeerplaats een rol in de kosten. Volgens Independer blijkt dat je voor een auto in parkeergarages gemiddeld goedkoper uit bent voor het opladen dan op straat. Hier zijn dan wel de parkeerkosten vaak iets hoger.
Bron: GemeenteNu en Independer