Lifestyle & Gezondheid
Typography

NL Magazine Sport – ‘Red Bull, stop met je schaamteloze marketing gericht op jongeren en sport!’ Deze oproep deed Foodwatch enige tijd geleden aan het Red Bull raceteam van Max Verstappen. “Red Bull is alle schaamte voorbij en promoot haar drankje waar deze de meeste schade kan aanrichten, namelijk onder jongeren en tijdens sport”, aldus Foodwatch.

In 2014 waarschuwde een groep wetenschappers verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie voor de agressieve marketing van de Red Bull gericht op jongeren en sport. Slaapproblemen, hartritmestoornissen en zelfs nierfalen zijn problemen die kinderartsen vaak herkennen bij te veel consumptiegebruik. Men pleit voor een leeftijdsverbod voor jongeren onder de 16 jaar voor gebruik van ongezonde drankjes. Het Voedingscentrum en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn van mening dat Red Bull je tijdens het sporten uitdroogt. Het Voedingscentrum waarschuwt dan ook oor de consumptie van energiedranken tijdens sport: ‘Je kunt ervan uitdrogen en dat kan gevaarlijk zijn’. Dit in tegenstelling tot Red Bull die juist beweert dat ‘Red Bull Energy Drink kan voor, tijdens en na het sporten worden gedronken’. In een toelichting geeft het bedrijf echter wel aan dat water een zeer goede aanvulling is.

 

Red Bull marketing 
Extreme sporten die populair zijn onder jongeren, spelen al lange tijd een hoofdrol in de reclames van Red Bull. Veel topsporters worden aan het merk gebonden, zoals onder andere schaatsers (oa Kjeld Nuis), skateboarders, triatleten, snowboarders, BMX’ers en uiteraard Formule 1-coureurs, waaronder ons aller Max Verstappen.
In een poging een gezonder imago te verkrijgen, wordt er in de campagnes van Red Bull nadruk gelegd op toegevoegde vitamines. Ook wordt overal – zelfs in de naam, ‘energiedrank’ – gesuggereerd dat het drankje je energie (vleugels) geeft, terwijl tegenover de korte energiekick, juist langdurige vermoeidheid staat. Red Bull is niet de enige: ook andere merken proberen de drankjes te promoten als cool. Jongeren (68%, 10-18jaar) drinken dubbel zoveel energiedranken als volwassenen. Ook onder sporters worden ze vaak gebruikt.
Een groep wetenschappers werkzaam bij de Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwde in 2014 al voor de gezondheidsgevolgen van verkeerde energiedranken en levert daarbij sterke kritiek op de agressieve marketingmethoden van bedrijven als Red Bull (zie website WHO).

Kinderartsen en gezondheid
Ook kinderartsen roepen op om de consumptie van Red Bull onder jongeren tegen te gaan en wil een einde aan de verkoop. ‘Sommige energiedranken bevatten een hoge dosis cafeïne; dit kan leiden tot bijwerkingen zoals angststoornissen, gejaagdheid, hartritmestoornissen en slaapproblemen. Een dagelijkse hoge inname van energiedranken kan leiden tot verschillende lichamelijke klachten, orgaanschade en mogelijk tot de dood.’
Cijfers uit de Verenigde Staten met betrekking tot de consumptie van verkeerde energiedrankjes zijn verontrustend. Jaarlijks worden meer dan 20.000 bezoeken aan de eerste hulp gebracht die gerelateerd zijn aan energiedranken. Niet vreemd dan ook, dat wetenschappers verbonden aan de Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwen voor de consumptie van energiedranken onder jongeren en oproepen tot ingrijpen.
foodwatch: ‘Wie veel energiedranken drinkt, belandt veel eerder uitgeblust languit op de bank voor de tv, dan in de ranglijsten van een extreme sport’.

In Engeland hebben deze maand de meeste supermarkten maatregelen genomen en verkopen alleen nog energiedranken aan klanten boven de 16 jaar.

Jos de Jong
Bron: Foodwatch

Drogisterij

Quote

Lifestyle nu.nl

Geen feed gevonden

Body & Fit