Politiek & Maatschappij
Typography

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 

Hoe Den Haag zelfs belasting wil heffen op geld dat je nog niet eens hebt verdiend - Door Jos de Jong - NLMagazine, Politiek en geldklopperij - Er was ooit een tijd waarin je hard werkte, spaarde, iets opbouwde voor je kinderen en dacht: “Mooi, later heb ik iets achter de hand.” Wat een schattig en vrijwel achterhaald idee eigenlijk, want in het moderne Nederland geldt inmiddels een nieuwe regel: ‘Zodra de overheid vermoedt dat jij misschien ooit iets zou kunnen verdienen, steken ze alvast hun hand op’.

Welkom in de wondere wereld van box 3

De overheid noemt het zelf ‘belasting op werkelijk rendement’. Dat klinkt heerlijk verantwoord’, bijna alsof een team wijze economen nachtenlang heeft zitten puzzelen op een eerlijk systeem.
Maar vertaald naar normaal Nederlands betekent het gewoon: “Wij gokken dat uw bezit straks meer waard wordt, dus we willen graag nu vast vangen en dus betaal nu alvast maar even.”
Geen oogst? Geen probleem. Geen winst gemaakt? Details. Geen geld ontvangen? Ach, wat maakt het uit. In Den Haag leeft men tegenwoordig tenslotte op fiscale fantasie.

Stel je een boer voor

Maandenlang werken, zaaien, investeren, risico nemen.
Vlak voor de oogst komt een inspecteur het land opgelopen: “Prachtig graan. Goed gedaan boertje, dat wordt een topjaar. Wilt u maar alvast afrekenen?”
“Maar het staat nog op het veld.”
“Niet ons probleem. Niet zeiken, niet lullen, gewoon nu betalen.”

Overheid als redder van rechtvaardigheid…

Dat is ongeveer het niveau waarop het Nederlandse belastingbeleid inmiddels opereert. En ondertussen blijft de overheid zichzelf presenteren als de redder van rechtvaardigheid. Terwijl burgers zich afvragen waarom ze nog zouden sparen, investeren of überhaupt moeite doen iets op te bouwen.
Want laten we eerlijk zijn, in Nederland ben je pas echt verdacht zodra je financieel voorzichtig bent geweest.

De boodschap van de overheid is simpel:
- Spaargeld? : Verdacht;
- Tweede woning? : Egoïstisch;
- Beleggen voor later? : Asociaal;
- Vermogen opbouwen? : Bijna crimineel.

Overheid en optimale kennis van bodemloze putten

Maar maak je géén zorgen. Diezelfde overheid die jouw toekomstige winst alvast belast, weet zonder enige schaamte miljarden te verbranden aan mislukte projecten, klimaatpotjes, consultants, subsidies en bodemloze beleidsputten waar niemand ooit nog iets van terugziet. Dat heet dan ‘investeren in de samenleving’.
Wanneer jij geld verdient, heet het ongelijkheid, maar wanneer de overheid jouw geld uitgeeft, heet dat solidariteit. En het mooiste is nog dat dit alles wordt verkocht alsof het moreel verheven is. Alsof de burger dankbaar moet zijn dat de staat alvast een voorschot neemt op bezit dat misschien nooit werkelijkheid wordt.

Abonnement op staatsbemoeienis

Hagelstorm? Beurscrash? Waardedaling? Pech gehad.
De Belastingdienst houdt niet van risico, behalve als jij het draagt.
Misschien moeten we gewoon eerlijk worden. Noem het geen belasting meer. Geef het een naam die het meest toepasbaar is en noem het bijvoorbeeld ‘Een abonnement op staatsbemoeienis’.

Je werkt en zij kijken mee;.
Je spaart en zij rekenen alvast;
Je bezit iets en zij vinden dat ze er recht op hebben.

En ondertussen blijft Den Haag verbaasd kijken waarom steeds meer Nederlanders het gevoel krijgen dat ze niet langer burgers zijn… maar wandelende pinautomaten met een DigiD.

Quote

NOS politiek

e-Matching