Politiek & Maatschappij
Typography

NLMagazine Techniek & Maatschappij – Nintendo is een van de bekendste en succesvolste namen in de gaming industrie en baseert dat succes sinds de lancering in 1989 van de Gameboy op een tweesporenbeleid. Sindsdien is er altijd een basisstation beschikbaar (met een TV als scherm) en een kleinere, mobiele versie.

Van de mobiele versies (de Gameboy en SNES) zijn sinds de introductie bijna 170 miljoen exemplaren verkocht. De daaraan gekoppelde spelletjes Super Mario World en The Legend of Zelda maakten een ongekend succes van het tweesporenbeleid van Nintendo.

De introductie van de kleurenversie van de Gameboy zorgde er in 1998 voor dat de Gameboy langer populair bleef. De lancering van de Nintendo 64 werd in 1996 ook een groot succes; daarvan werden meer dan 32 miljoen exemplaren verkocht. In onderstaande tabel tref je een overzicht aan van de verkoopsuccessen van de diverse Nintendo-producten sinds 1983. 

Type Nintendo-product

Jaar van introductie

Aantallen verkocht in miljoenen

NES

       1983

       61,91

Game Boy

       1989

     118,69

SNES

       1990

       49,10

Nintendo 64

       1996

       32,93

Game Boy Advance

       2001

       81,51

Nintendo Gamecube

       2001

       21,74

Nintendo DS

       2004

     154,02

Nintendo Wii

       2006

     101,63

Nintendo 3DS

       2011

       75,94

Nintendo Wii U

       2012

       13,56

Nintendo Switch

       2017

       68,30

Source: Nintendo & visualcapitalist.com

De concurrentie
Het succes van Nintendo zorgde ervoor dat andere technologiebedrijven zich ook op de markt van game consoles stortten. Eerst was daar Sony en kort daarop volgde Microsoft. Beide bedrijven richtten zich vooral op betere prestaties van hun consoles. Nintendo daarentegen bleef zich vooral richten op verbetering van de spelletjes en eenvoudige besturing van hun consoles. Een mooi voorbeeld daarvan is de Nintendo DS (double screen) die je met het tweede touchscreen een heel prettige gebruikerservaring geeft.

En de introductie van de Nintendo Wii maakte het gebruik van de game console nog leuker. De losse besturingseenheid was een nieuwe sensatie en daarmee werd de Wii ook een hit bij oudere generaties. Het feit dat van de Nintendo en van de Wii opgeteld meer dan 255 miljoen exemplaren zijn verkocht zegt voldoende.
Sony deed nog een (vergeefse) poging om ook een aandeel te pakken in de markt van de mobiele gameconsoles. Dat leidde in 2004 tot de PSP 4 en in 2001 tot de PS Vita. Alles bij elkaar werden daar in totaal bijna 100 miljoen exemplaren van verkocht, maar dat was geen reden om het een doorslaand succes te noemen. Uiteindelijk besloot Sony om zich uit de markt voor mobiele gameconsoles terug te trekken.


Hoe verging het Nintendo na het eclatante succes van de Wii??
Uiteraard was het succes van de Wii aanleiding voor Nintendo om daarop voort te borduren maar ook hier geldt: successen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

De opvolger van de Wii, de Wii U console, werd slecht verkocht en bijna in dezelfde periode kwam Sony met de Playstation 4 en Microsoft met de Xbox One. Dat leidde tot de 2 slechtste jaren in de historie van het bedrijf en de aantrekkingskracht van Nintendo op ontwikkelaars van games nam in rap tempo af waarmee ook de innovatiekracht van Nintendo zienderogen afnam.


En toen was daar de Nintendo Switch
 
In deze periode was het erop of eronder voor Nintendo. Deze druk zorgde in 2017 voor de ontwikkeling en lancering van de Nintendo Switch. Kort gezegd, de Switch brengt de vaste console en de mobiele wereld samen in 1 gameconsole waarmee je zowel optimaal gebruikt maakt van de bewegingsvrijheid van de Wii als van de unieke gebruikersvriendelijkheid van de Nintendo games.

Die unieke gebruikersvriendelijkheid komt wederom terug in het dit jaar uitgebrachte Mario Kart Live – Home Circuit. Hiermee kun je een kart in je kamer besturen en, dankzij de Switch, de ervaring van een echt circuit beleven. Op dit moment wordt hard gewerkt aan allerlei nieuwe games voor de Switch die steeds meer mensen zal overhalen om te kiezen voor de aanschaf van de Switch.

Daarbij speelt de COVID-19 pandemie Nintendo in de kaart. Al die mensen die gedwongen thuis moeten blijven zoeken naar ontspanning en wat is er nu leuker dan met het hele gezin samen spelletjes te spelen op de Nintendo Switch.


French Paulitz

Greenchoice

Quote

NOS politiek

e-Matching