Politiek & Maatschappij
Typography

NL Magazine Maatschappij & Politiek – Buurtbemiddelaars, hulpverleners, gemeenten en  woningcorporaties verwachten deze zomer een forse stijging van overlastmeldingen, aldus twee onderzoeken van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV).

De zomer van 2020 zou, zeker door de coronamaatregelen weleens een verhitte bladzijde in de geschiedenis kunnen worden. Een warme zomer leidt vaak tot meer ruzies tussen buren met meldingen van geluidsoverlast, klachten over barbecues, vuurkorven en dieren etc. Daar komt bij dat veel mensen vanuit huis werken terwijl anderen dit jaar juist thuis vakantie vieren vanwege alle restricties en reglementen bij een vliegreis naar het buitenland. Dit kan dus apnningen veroorzaken tussen de harde thuiswerker en de thuis vakantievierder.


Buurtbemiddeling
Het CCV pleit voor de inzet van buurtbemiddeling. Sinds de versoepeling van coronamaatregelen, zijn er weer bemiddelingsmogelijkheden voor anderhalve meter maatschappij. Meer en meer gemeenten investeren in bemiddeling omdat men tijdens het warme weer en de corona-ellende meer problemen dan anders verwacht.

Inwoners die problemen met hun buren ervaren kunnen dit voorleggen aan opgeleide buurtbemiddelaars. Zij gaan vervolgens met hen in gesprek om verdere escalatie te voorkomen. ‘Die inspanning van buurtbemiddeling bespaart heel veel tijd en geld bij gemeenten, politie en woningcorporaties,’ aldus het CCV.

De organisatie drukt gemeenten en woningcorporaties op het hart duurzaam te blijven investeren in buurtbemiddeling: ‘Het voorkomt veel ellende en andere dure inzet. Ook kwetsbare groepen worden zo geholpen.’


Woonoverlast in coronatijd
Het CCV hield ook een enquête over woonoverlast onder woningbouwcorporaties, gemeenten, politie, zorg en hulpverlening om meer inzicht te krijgen in het aantal meldingen. Hieruit kwam naar voren dat 60 procent van de respondenten een toename aan overlastmeldingen verwacht.

De meldingen van woonoverlast zijn gestegen sinds de coronamaatregelen, zegt ruim de helft. Een deel geeft aan dat het aan het begin van de coronacrisis rustig was, maar dat de meldingen nu beginnen toe te nemen.


Soorten meldingen
Gemeenten en corporaties krijgen vooral meldingen over de overtreding van coronamaatregelen, last van de buren en buurtkinderen, en geluidsoverlast in het algemeen. Ook worden er ‘nieuwe’ vormen van woonoverlast gemeld. Denk aan illegale huisfeestjes, (te) veel bezoek in huis, of groepen jongeren in de portieken.


Knelpunten structurele overlast
Ook vroeg de organisatie naar de aanpak van structurele woonoverlast in coronatijd. Huisbezoeken en buurtonderzoeken kunnen bijvoorbeeld niet of nauwelijks worden uitgevoerd. Er is meer via telefoon, beeldbellen en mail contact gezocht met overlastgevers en betrokken buren.

De grootste belemmeringen voor de aanpak van woonoverlast? Dat er geen huisbezoeken meer plaatsvinden (72 procent), hulpverlening is niet beschikbaar (58 procent) en handhaving is niet mogelijk of lastig (39 procent). Ook wachtlijsten in de hulpverlening staan oplossingen in de weg.

Vorig jaar drongen woningcorporaties nog aan op betere samenwerking tussen gemeenten, zorg, welzijn en politie bij woonoverlast, omdat ze alle vormen van overlast zagen stijgen.

 

Bron: Gemeentenu.nl

Greenchoice

Quote

NOS politiek

e-Matching