Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Duurzaamheid - SecurityForce introduceert het eerste online alarmsysteem voor Nederlandse consumenten. Zo kunnen zij zich beter beveiligen tegen online oplichters. Uit onderzoek vorige maand blijkt namelijk dat internetfraude via e-mail en WhatsApp steeds vaker voorkomt.

Via de website ikbenbeveiligd.nl kunnen consumenten kiezen voor de gevarenmelder, criminelenmelder en virusmelder-in-1. Hierna ontvangen zij via het platform, sms of e-mail alle mogelijke gevaren die een virusscanner niet kan herkennen. Dit zijn juist de gevaren die vaak leiden tot grote schade.

Van alarmsysteem naar giving back
Omdat steeds meer mensen online trappen in de simpele maar vernuftige oplichtingstechnieken, heeft een aantal beveiligingsbedrijven de handen ineengeslagen voor het faciliteren van online bescherming. Als beveiligingsplatform SecurityForce introduceren zij het eerste online alarmsysteem voor Nederlandse consumenten. Particulieren kunnen zich abonneren op een gevarenmelder, criminelenmelder en virusmelder-in-1. Hiermee zijn zij 24/7 verzekerd van informatie om oplichting te voorkomen. Er is gekozen voor een giving back methode waarmee 20% van ieder verkocht abonnement wordt teruggegeven middel een donatie aan Stichting Het Vergeten Kind en het Armoedefonds.

Onderzoek naar internetfraude
Voor de lancering van het online alarmsysteem heeft SecurityForce een onderzoek laten doen door PanelSurvey. Hieruit blijkt dat vrouwen opvallend vaak het beoogde slachtoffer zijn van WhatsApp-fraudeurs (40% vrouw ten opzichte van 24% man). Oplichters lijken hun slachtoffers secuur te selecteren en spelen als ‘familielid’ in op de emotionele band, waarvoor vrouwen gevoeliger zijn dan mannen. Mannen krijgen vaker te maken met porno-afpersingsmails of vallen ten prooi aan malafide webshops (19,6% man ten opzichte van 7,5% vrouw). Ook is er verschil in leeftijd bij internetfraude: 40% van de zestigplussers zegt nog nooit te maken hebben gehad met cybercrime ten opzichte van 22% van de jongeren (16-29). Dit valt deels te verklaren doordat een deel van de 60-plussers weinig of geen gebruik maakt van moderne communicatiemogelijkheden. Deze groep is echter wel groeiende en wordt daarmee dé doelgroep voor online oplichters. Goede beveiliging voor deze groep is dus een must om niet ten prooi te vallen aan internetfraude.

Jennifer Delano

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

19 januari 2022

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue