Economie & Duurzaamheid
Typography

NLMagazine Economie & Technologie – In 2007 besloot een paar studenten om hun appartement te verhuren aan bezoekers van San Francisco daar er in de stad een groot tekort was aan hotelbedden. Omdat ze hun appartement inclusief luchtbedden (airbeds) en ontbijt (breakfast) aanboden, ontstond de naam Airbnb. Korte tijd later, in de zomer van 2008, ging de eerste versie van hun website live en de rest is geschiedenis.

Inmiddels is Airbnb een van de grootste aanbieders van hotelkamers. Via hun web-platformen realiseerde het bedrijf in 2019 meer dan 329 miljoen boekingen. Realiseer je daarbij dat Airbnb geen enkel hotel bezit…


Groei weer van Airbnb over de laatste 5 jaar

Eenheid

      2015

     2016

     2017

   2018

    2019

Bruto waarde boekingen in miljarden US Dollars

        8,1

      13,9

       21

     29,4

       38

Aantal boekingen in miljoenen US Dollar

       72,4

     125,7

    185,8

   250,3

     326,9

Omzet in miljarden US Dollars

     0,919 

     1,6

      2,5

    3,6

      4,8

Bron: Visualcapitalist.com


Hoe kon Airbnb zo ontzettend snel groeien?
Zoals in voorgaande paragraaf vermeld, bezit Airbnb geen enkel hotel en biedt dus in veel gevallen hotelkamers aan die eigendom zijn van grote internationale hotelketens. Een keten als Marriott beschikt over 1,3 miljoen kamers en dat lijkt enorm veel maar dankzij hun schaalbare platform kan Airbnb inmiddels meer dan 5 miljoen hotelkamers aanbieden.

En daarmee is meteen helder waarom Airbnb zo snel kon groeien. Het bouwen van hotel is een kostbare zaak en duurt bovendien altijd langer dan het opzetten van een digitaal platform. Dat in combinatie met de groeiende groep mensen die hun vakanties en weekendjes uit graag boeken via hun mobiele telefoons, verklaart de explosieve groei van Airbnb.


Hoe staat Airbnb er nu voor?
Ondanks al deze mooie resultaten van de afgelopen jaren is Airbnb nog steeds een verliesgevende onderneming. Sinds 2008 is er opgeteld meer dan $ 2,8 miljard verlies geleden en dankzij de COVID-19 pandemie is in 2020 de groei waaraan men zo gewend was, abrupt tot een einde gekomen.

Airbnb heeft daarom maatregelen genomen en ontsloeg halverwege 2020 bijna 25% van haar medewerkers, waarvan het merendeel in de VS. Tegelijkertijd zag men het aantal regionale boekingen stijgen omdat veel mensen hun uitjes en vakanties in eigen land boekten.

Kennelijk was daarmee het vertrouwen in de toekomst van Airbnb hersteld zodat in december vorig jaar een beursgang alsnog realiteit werd en ook nog eens met groot succes. Bij de lancering was de oorspronkelijke prijs per aandeel ongeveer $ 60; enkele weken later werden de aandelen al voor $ 160 verhandeld. Of dat zo blijft, is de grote vraag; immers, de COVID-19 pandemie maakt het gedrag van consumenten onvoorspelbaar.

Gaat u binnenkort op vakantie??

French Paulitz

Greenchoice

Quote

Economie nu.nl

24 april 2024

Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

e-Matching

Mediamarkt

Coolblue