Economie & Duurzaamheid
Typography

NL Magazine Economie & Maatschappij – Het is voor iedereen in deze crisis zichtbaar dat in de zorg een ongekende krachtsinspanning wordt geleverd. Maar ook in andere tot voor kort onzichtbare sectoren (schoonmakers, pakketdiensten, supermarkten) leveren duizenden medewerkers een topprestatie zodat de samenleving ‘gewoon’ kan doordraaien.

NL Magazine Economie & Maatschappij – Het is voor iedereen in deze crisis zichtbaar dat in de zorg een ongekende krachtsinspanning wordt geleverd. Maar ook in andere tot voor kort onzichtbare sectoren (schoonmakers, pakketdiensten, supermarkten) leveren duizenden medewerkers een topprestatie zodat de samenleving ‘gewoon’ kan doordraaien.

Gelukkig blijven andere ondernemingen uit de private sector niet achter; diverse grote Tech bedrijven hebben inmiddels allerlei initiatieven ontplooid waarmee ze onze samenlevingen ondersteunen. Dat varieert van financiële ondersteuning (garantie waarborgen of kredietverstrekking) aan het MKB en organisaties als de WHO (World Health Organization) tot het verlenen van gratis diensten aan overheidsinstellingen en medisch onderzoek bij diverse universiteiten.

Welke grote Tech bedrijven zijn onderzocht – Wat dragen zij bij?
In het zeer recente onderzoek is gekeken naar Alphabet (Google), Facebook, Amazon, Microsoft en Apple. Daaruit blijkt (bron: www.visualcapitalist.com) dat de bijdragen van deze 5 Tech bedrijven kunnen worden verdeeld over 4 categorieën:

Bijdragen aan het MKB: Garantstellingen en kredietverstrekkingen
Ondersteuning van Media en Nieuwsbronnen: Controle van nieuwsfeiten en garantstellingen voor lokale nieuwszenders
Gezondheidszorg: Onderzoek naar COVID-19 virus en directe ondersteuning van zorgverlening
Algemene ondersteuning: Publieke veiligheid en steun voor non-profit organisaties.

De bijdragen van Google en Facebook
Google heeft een bedrag van ruim 850 miljoen Dollar beschikbaar gesteld dat vooral ten goede komt aan het MKB en de gezondheidszorg. Ongeveer 340 miljoen Dollar gaat naar het MKB waarmee ze ‘gratis’ Google ads kunnen inkopen, 200 miljoen Dollar wordt direct ingezet ter ondersteuning van het MKB en het restant gaat vooral naar onderzoeksinstituten, de WHO (World Health Organization) en het gratis beschikbaar stellen van Google Cloud Cervices ten behoeve van onderzoekinstellingen die zich richten op de ontwikkeling van een vaccin tegen het Corona-19 virus.

Facebook stelt een totaalbedrag beschikbaar van 248 miljoen Dollar waarvan ongeveer de helft beschikbaar is voor het MKB (wereldwijd) en als directe steun voor uitgevers (vooral in de VS). En Facebook stelt, samen met Alphabet (Google), een geldbedrag beschikbaar aan het COVID-19 Solidarity Response Fund (initiatief van de WHO en de Verenigde Naties).

 

Wat dragen Amazon en Microsoft bij?
Amazon heeft bijna 100 miljoen Dollar beschikbaar gesteld en heeft, door de explosief gegroeide vraag naar hun onlinediensten, de lonen verhoogd voor (nieuwe) medewerkers en de compensatie voor overwerk aanzienlijk verbeterd. En in hun thuisbasis, Seattle, profiteren Mkb'ers van financiële steun en heeft Amazon 800 computers beschikbaar gesteld aan scholen voor onlineonderwijs.

Omdat technologie een grote rol speelt in de opsporing van het COVID-19 virus stelt Microsoft vooral geld beschikbaar voor de verdere ontwikkeling van een AI-programma (lees: kunstmatige intelligentie) waarmee tevens een bijdrage wordt geleverd aan de mogelijke ontwikkeling van een vaccin. Daarnaast levert Bill Gates met zijn ‘Gates Foundation’ een bijdrage van ruim 100 miljoen Dollar aan onderzoek dat moet leiden tot een vaccin en wordt door zijn stichting gewerkt aan productiefaciliteiten die straks dat vaccin kunnen produceren.

En wat doet Apple?
Apple produceert sinds een paar weken mondkapjes (waarvan er reeds meer dan 20 miljoen zijn geleverd aan zorgverleners in de VS en China) en inmiddels heeft Apple een productiecapaciteit van meer dan 1 miljoen mondkapjes per week.

En Apple heeft, net als Alphabet (Google), geld beschikbaar gesteld aan het COVID-19 Solidarity Response Fund (initiatief van de WHO en de Verenigde Naties).

Zijn die bijdragen dan niet gewoon een pr-stunt?
De optelsom van de financiële bijdrage van deze 5 Tech giganten bedraagt ruim 1,2 miljard Dollar. Dat lijkt op het eerste gezicht een belachelijk laag bedrag wanneer je in ogenschouw neemt dat deze 5 Tech giganten een gezamenlijke beurswaarde vertegenwoordigen van meer dan 4,5 duizend (!!!) miljard Dollar. Ter vergelijk: de CEO van Twitter, Jack Dorsey, stelde eerder al 1 miljard Dollar beschikbaar van zijn persoonlijke vermogen ter ondersteuning.

Echter, wat niet direct zichtbaar is, is het feit dat de 5 Tech giganten meer doen dan alleen het leveren van een financiële bijdrage; zo bouwen ze aan (gratis) systemen ten behoeve van onlineonderwijs en werken ze aan softwareoplossingen waarmee het onderzoek naar het COVID-19 virus vlotter verloopt zodat we eerder beschikken over een vaccin. Bovendien kunnen we, dankzij alle data waarover ze beschikken, de verspreiding van het virus beter volgen waardoor we sneller passende maatregelen kunnen nemen.

Tsja, en vergeet daarbij ook niet dat we dankzij hun producten en diensten op een eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren en vanuit huis kunnen werken. Dat maakt ons leven in deze tijd van ‘social distancing’ een stuk makkelijker.

Blijft de vraag of die financiële bijdragen onderdeel zijn van een pr-campagne om aan verbetering van hun imago’s te werken? Dat speelt ongetwijfeld een rol maar belangrijker is de creatie van een vaccin; wanneer de bijdragen van deze Tech bedrijven daartoe leidt, zal niemand daar nog een punt van maken.

French Paulitz