Lifestyle & Gezondheid
Typography

NLMagazine Lifestyle - Foodwatch adviseert staatssecretaris Blokhuis om vandaag al in te grijpen in de soap rond voedselkeuzelogo’s en de opvolger van het Vinkje. Sinds enige dagen drukt Coca Cola een eigen voedsellogo op haar producten, dat wordt vergeleken met het afgezwakte Engelse verkeerslichtsysteem.

Blokhuis oordeelde al eerder dat consumenten hierdoor op het verkeerde been worden gezet terwijl andere voedingsbedrijven in november 2018 de staatssecretaris verzochten akkoord te gaan met het gebruik van de Nutri-score, het voedsellogo dat door de lidstaten, consumenten en wetenschappers breed wordt gedragen.

Een nieuw voedsellogo kun je niet, zonder uitdrukkelijke toestemming van de minister en conform de eisen van de ‘Warenwet informatie levensmiddelen’ (artikel 11), zo maar even invoeren en al helemaal niet als er nog onduidelijkheid bestaat over de interpretatie van de wet. Foodwatch is van mening dat dit niet kan en mag en vindt het al helemáál te grijs voor woorden als de overheid zich laat dicteren door de frisdrankgigant die hiermee, volgens foodwatch de consument op het verkeerde been zet. Snelle invoering van de Nutri-score acht foodwatch essentieel om verdere verwarring te voorkomen.  

 

Coca Cola, het brave jongetje in de klas

Coca Cola zet met haar introductie van een nieuw voedsellogo de wereld op zijn kop. De laatste tijd staan de frisdrankconsumenten onder forse druk en doen er alles aan om o.a. hun suikerimago t verbloemen. De dranken worden immers vaak gezien als verslavende suikerbommen die ongezond zijn voor het menselijk lichaam en nare ziektes kunnen bewerkstelligen.
Elke zichzelf enigszins serieus nemende frisdrankfabrikant die deze klachten serieus neemt, probeert natuurlijk het braafste jongetje uit de klas te zijn waarbij deze aanklachten niet bestaan. Wellicht probeert Coca Cola te laten zien hoe series men is en dat men intern snel actie wil ondernemen om verdere onduidelijkheden te voorkomen. “We geloven in het belang van duidelijke en zinvolle informatie op de voorkant van onze verpakkingen, die kan helpen bij het maken van gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes. Daarom wijzigen we in Nederland de labels van een aantal Coca-Cola producten om het kleurgecodeerde etiketteringssysteem te testen.

Het is je misschien al opgevallen dat een aantal Coca-Cola producten andere etiketten heeft dan je gewend bent. De cijfers op onze labels bevatten nu namelijk ook kleuren, bedoeld om de informatie op onze etiketten nog duidelijker te maken”, aldus Coca Cola Nederland in een artikel op haar website (ZieCoca-Cola)

Verkeerslichtsysteem

In Groot Brittannië en Ierland gebruikt men een ‘verkeerslichtsysteem’ dat overeenkomt met het kleurgecodeerde etikettenteringssysteem. Coca Cola: “Volgens de ‘Obesitasupdate 2017’ (https://www.oecd.org/els/health-systems/Obesity-Update-2017.pdf) van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) neemt het aantal mensen dat een gezondere optie kiest door verkeerslichtsystemen met 18% toe, en vermindert de calorieopname met 4%. In het verkeerslichtsysteem worden alle voedingswaarden per 100 ml weergegeven in ofwel rood, oranje of groen. Op deze manier helpt het etiket mensen dranken te kiezen die bij hen passen”, aldus de frisdrankgigant.   

Coca-Cola lijkt met het ‘verkeerslichtsysteem’ een voor haar gunstigere voedselkeuzelogo te willen forceren. Een andere mogelijke reden voor Coca-Cola om nu met het voedsellogo te komen, kan zijn dat zij hiermee de verplichte uniforme Europese invoering van de Nutri-Score wil voorkomen. Alleen als lidstaten voor Nutri-Score kiezen, kan dit in Europa verplicht worden opgelegd aan bedrijven. Anders blijft het gebruik vrijwillig en dreigt cherrypicken: gezonde producten krijgen het logo, ongezonde niet.

 

Duidelijkheid gewenst

Onwelwillende bedrijven met ongezonde producten hebben dus belang bij twijfel en verwarring. Zo geeft de Nutri-score aan Coca-Cola de slechtst mogelijke score. Op een schaal van A tot E krijgt een Coca-Cola Regular een E -, terwijl het door Coca-Cola gebruikte logo 3 groene lichten geeft voor vet, verzadigd vet en zout en slechts 1 rood licht voor suiker. Hoe verwarrend kun je het maken. Foodwatch is voor een snelle invoering van Nutri-Score Europees wijd. Alleen dan namelijk kunnen bedrijven worden verplicht het te gebruiken en kan cherrypicken worden voorkomen. Nutri-Score geeft in 1 oogopslag een oordeel over de voedingswaarde van het product op een schaal van A tot E, in kleuren.

Evolved Nutrition Label

Met vijf andere voedselreuzen waaronder Unilever ontwikkelde Coca-Cola het ‘Evolved Nutrition Label’. Door alle kritiek die deze voedselgiganten ondervonden met onder andere hun etikettering, besloten zij in november 2018 toch nog even te wachten met de invoering van dit label; men vond dat het logo geen draagvlak had (zie voedsellogo geen draagvlak ). Coca-Cola besloot echter om toch door te gaan met het implementeren van dit Evolved Nutrition Label, dat voor dranken gelijk is aan het Britse verkeerslichtsysteem ‘met de afgezwakte criteria’.

Basic Travel vakantiehuizen 

Blokhuis niet blij met voedsellogo Coca-Cola

Staatssecretaris Blokhuis is bepaald niet blij met het door Coca-Cola geïntroduceerde voedsellogo cq verkeerslichtsysteem en voorziet problemen met dit Britse systeem. In een brief aan de Kamer en het daarna gevolgde Kamerdebat in mei 2018 (zie ook archief) meldde hij ‘dat men op het verkeerde been wordt gezet’ en ‘dat dit verzwakte verkeerslichtsysteem met name bij frisdranken een gezonder beeld schetst dan de drank in werkelijkheid is’. Zo wordt een blikje frisdrank bijvoorbeeld als relatief gezond beoordeeld en dat is natuurlijk verwarrend. “Frisdrank is niet vet of zout en scoort daarom in drie van de vier categorieën groen, terwijl het spul met elf gram suiker per honderd milliliter niet gezond is”, aldus Blokhuis.

Wind mee voor Nutri-Score

Nutri-Score heeft momenteel de wind mee. Verschillende landen zoals Frankrijk en België hebben  Nutri-Score reeds ingevoerd. Spanje zal spoedig volgen. Ook in Nederland hebben de supermarkten,  voedingsbedrijven en wetenschappers laten weten voorstander te zijn van Nutri-Score, het beste systeem.

Jos de Jong
Bron: foodwatch

Categorieën

Column Dave Binkhorst - Mijn buurjongetje zit al een paar weken aan huis gekluisterd. Het lijkt op zomervakantie, maar het voelt als de winter. Ik neem hem een middag mee naar de speeltuin.

Lees meer...

Column Nena Vlas - Het was op een gezellige muziekavond met mijn vader. ,,Misschien is af en toe blowen wel goed voor je”.

Lees meer...

Column Sophie Rietmulder - Het is donderdagavond en ik sta in de keuken. ‘Ik hoor door het gepruttel van de pannen heen dat ik een bericht binnen krijg’. Het is een bericht van mijn vader, met een foto van hem en mijn moeder in de achtertuin van mijn opa en oma.

Lees meer...

NL Magazine Economie & Duurzaamheid - Minister Economische Zaken Eric Wiebes om heeft besloten om nieuwe windparken op zee een langere vergunningsduur te verlenen van dertig naar maximaal veertig jaar.

Lees meer...

NL Magazine Economie & Wetenschap – 2019 is het eerste jaar (in Nederland) waarin een elektrische auto de bestverkochte auto van het jaar is. Er werden bijna 30.000 exemplaren van Tesla’s model 3 geregistreerd (bron: Branchevereniging Bovag). Elektrisch rijden is populair, niet in de laatste plaats omdat de overheid de aanschaf van een elektrische auto, vooral voor zakelijke rijders, extra aantrekkelijk heeft gemaakt. Daarmee lijkt de toekomst van de elektrische auto met een accu er rooskleurig uit te zien. Echter, er zijn alternatieven.

Lees meer...

NL Magazine Economie & Maatschappij – In april informeerden wij u al over de groei van online bestellingen dankzij de COVID-19 crisis, en de enorme schade die bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen wereldwijd ervaren.

Lees meer...

NL Magazine Politiek & Maatschappij – Met alle persconferenties van de afgelopen weken rondom de Coronacrisis wijst de wekelijkse opiniepeiling van Maurice de Hond uit, dat de populariteit van de VVD sterk is toegenomen. De oorzaak lijkt vooral te liggen in het feit dat onze premier en leider van de VVD Mark Rutte, ons kennelijk op een goede wijze door deze crisis heen loodst.

Lees meer...

NL Magazine Politiek & Maatschappij - Nederlandse autoriteiten hebben in de tweede helft van 2019 vaker gegevens van gebruikers opgevraagd dan in de tweede helft van 2018. Aldus blijkt uit de laatste rapportage van facebook.

Lees meer...

Column Hans Wolfenbuttel

NL Magazine Politiek Maatschappij -Lieve (ex)collega's uit de horeca. Ik liep gisterenavond door de stad. Wat een triestheid. Is dit wel goed?

Lees meer...

NL Magazine Wetenschap Techniek– We doen het allemaal wel een paar keer per dag; we zetten ‘het licht aan’ waarmee we in een fractie van een seconde een kamer verlichten. Wat we ons daarbij niet realiseren, is dat het licht er even over doet om daar te komen............

Lees meer...

NL Magazine Wetenschap & Techniek – Op 24 april 1990 werd de Hubble Telescoop door  de Space Shuttle ‘Discovery’ in een baan om de aarde gebracht. Voor diegenen die niet weten wat dit ding in de ruimte doet: Deze telescoop draait als een kunstmaan om de aarde en wordt gebruikt voor optische waarnemingen, simpel verwoord, het ding maakt foto’s.

Lees meer...

NL Magazine Wetenschap - Kinderen stellen vragen over het coronavirus en de veranderingen in hun leven aan een viroloog en kinderpsycholoog in online vragenuur op 15 april.

Lees meer...

NL Magazine Kunst & Cultuur – Elk jaar wordt het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht georganiseerd, maar vanwege alle corona-ellende heeft de organisatie van dit ultieme filmspektakel dit keer gekozen voor de hybride vorm: Online en waar mogelijk op locatie.

Lees meer...

NL Magazine Cultuur & Uitgaan/Media- Helaas is via verschillende onafhankelijke bronnen gebleken dat de overheid samen met Broadcast Partners in een hotel in Amersfoort verschillende malen en verspreid over langere tijd geheim overleg heeft gevoerd over de FM-radiofrequenties die deze juni op de markt beschikbaar moeten komen voor lokale commerciële radiostations.

Lees meer...

NL Magazine Cultuur & Uitgaan - House of Watt en Bureau Fris zijn benieuwd waar de behoeftes liggen in de nieuwe 1,5 meter economie met betrekking tot de horeca.

Lees meer...

NL Magazine Reizen Vakanties - We zijn vooral aan huis gekluisterd en nadat je alle kinderboeken hebt (voor)gelezen, mens-erger-je-niet of koehandel tot in den treuren hebt gespeeld, weet jij het ook niet meer. Club Med weet het wel! 

Lees meer...

NL Magazine Reizen Vakanties - Camperaars die niet aan de apk-plicht kunnen voldoen omdat hun camper vanwege de coronacrisis in het buitenland moet blijven, kunnen onder voorwaarden drie maanden uitstel krijgen. Dat is in de kern de regeling die de NKC met de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) is overeengekomen.

Lees meer...

NL Magazine Reizen - De grenzen gesloten. De grenzen gesloten betekent voor vele Nederlanders die op vakantie zijn gegaan, dat ze niet meer terug kunnen keren naar hun thuisfront. Pasen staat voor de deur. Pasen kunnen ze niet vieren met hun familieleden en vrienden, hun thuisfront.

Lees meer...

NL Magazine Sport & Vrije tijd - In minder dan vier weken tijd is ons voetbal in een situatie terechtgekomen die zich slechts één keer eerder heeft voorgedaan in de 130-jarige geschiedenis van de bond: het voetbalseizoen wordt niet meer uitgespeeld. Oorzaak in 1945 was de Tweede Wereldoorlog, anno 2020 de coronapandemie. Premier Rutte noemde het ‘een van de hevigste crises waar Nederland ooit mee te maken heeft gehad buiten oorlogstijd’.

Lees meer...

NLMagazine Sport - Jan Dirk van der Zee, directeur-bestuurder Amateurvoetbal, heeft  helaas moeten besluiten dat de amateurvoetbalcompetities* dit seizoen niet meer worden hervat. Het coronavirus is de grote boosdoener die de competitie verder onmogelijk maakt.

Lees meer...

NLMagazine Sport - Al het voetbal in Nederland wordt tot en met 31 maart afgelast. Dat betekent dat alle wedstrijden in het betaald en het amateurvoetbal tot nader orde worden uitgesteld. Dat geldt ook voor de interlands van Oranje tegen de Verenigde Staten en Spanje en de interlands van diverse jeugdteams.

Lees meer...

NL Magazine Lifestyle & Gezondheid - In 1918 werd de wereld geteisterd door de Spaanse Griep die twee jaar later als vanzelf weer verdween. Deze pandemie leidde tot miljoenen doden; schattingen lopen uiteen maar men vermoedt dat wereldwijd minimaal 20 miljoen mensen zijn gestorven aan de gevolgen van dit virus.

Lees meer...

Je bent al goed genoeg

NL Magazine Lifestyle -  Moederschap, hoe doe je dat? Wat voor rollen moet je allemaal vervullen om ‘de perfecte moeder’ te zijn in een tijd dat alles ‘moet’, je je als moeder het schompes werkt en steeds wordt geconfronteerd met het altijd groenere instagram-gras van anderen terwijl je ook nog eens supergelukkig moet zijn….

Lees meer...

NL Magazine Lifestyle & Gezondheid – Onder de huidige corona-omstandigheden ‘zou’ je van het onderstaande bericht wel eens kunnen denken ‘daar zit wel wat in, misschien ís dat wel zo’, maar van de andere kant is er ‘de vooruitziende blik’ met als conclusie een steeds verder blijvende stijging van de zorguitgaven tot het jaar 2060,

Lees meer...

Body & Fit

Telegraaf

Nieuws nu.nl