Reizen & Vakanties
Typography

(door Joost Boers, onze correspondent uit het Gooi)

NL Magazine Reizen Vakanties - Met de RIVM-maatregelen op gebied van het OV, moest ik onwillekeurig aan een paar zaken denken. Het OV (trein, metro, bus) wil je dus eigenlijk niet gebruiken als het niet heel nodig is. Maar hoe ga je het dan doen, als je bedenkt dat je in steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht niet in de spits in de auto wilt zitten? Of wilt parkeren? De fiets biedt uitkomst!

Pakweg 20 jaar terug werkte ik in het hartje centrum van Utrecht en woonde in Kockengen. Dat was ongeveer 17 km. enkele reis op de (lig)fiets. Heerlijk starten en door de landerijen ‘loskomen’. Door het idyllische Haarzuilens snellen en vervolgens bovenlangs Vleuten via de Lange Themaat (als ik het goed heb) parallel aan het spoor naar het centrum rijden. Bij gunstige wind rook je de gebrande koffie van Douwe Egberts al, de branderij die langs de route ligt. In pakweg 50 minuten stond je van kapstok naast het bureau.

Ik genoot altijd van deze route. Zo waren er in de praktijk maar drie kruisingen waar ik moest stoppen voor ander verkeer, als dat al nodig was. Dat is super relaxed. Regen? Nauwelijks een probleem. En bij lichte regen bood een spijkerjack uitkomst. Het was zwaar, maar houdt het eerste water tegen en dat was in meeste gevallen ruim voldoende. Beter dan een regenpak. bedenk je wel: zo vaak regende het uiteindelijk niet.

Tijd was geen issue. Of ik op de fiets ging, met de auto of met de auto naar een station (meestal Vleuten want in die tijd kon je regelmatig wel 20 minuten voor de spoorwegovergang bij Breuken staan wachten) en dan het laatste stukje lopen; de tijd was op de fiets altijd gelijkwaardig of zelfs het snelste.

Toen ik een andere baan kreeg, in Doetinchem, was het fietsen om op het werk te komen voorbij. Veel te ver, dat snap je vast wel. Ik merkte dat mijn conditie toch wat minder werd doordat ik nu de hele tijd in de auto zat; de dagelijkse  tochten van en naar Utrecht leverden een goede beweging op! Dat vond ik een mooie winst.

Dan deze tijd. Veel mensen werkten in de afgelopen maanden thuis, maar langzaam maar zeker gaan de gedachten naar 'wat gaan we doen als we minder RIVM-maatregelen hebben, hoe gaan we dan naar het werk'?
Persoonlijk vind ik het OV een heel gedoe worden en de auto is in de steden als bijvoorbeeld Amsterdam qua parkeren (duur) en drukte aan bijvoorbeeld de Zuidas tijdens de spits ook niet echt handig. Ik zou de fiets de voorkeur geven. Ik heb zelf een ligfiets (de gele op de foto boven) haalt een goede snelheid zonder dat je bezweet aankomt. Maar ook een e-bike, zeker de speedelec, heeft zo zijn voordelen. Ook op afstand. Ik ben van mening dat minister-president Rutte de woon-werk afstand van 8 km. enkele reis voor de fiets bescheiden aangeeft. Zelf vind ik 20 km. geen probleem. Met een speedelec zijn ook grotere afstanden goed te doen. Ik zou zeggen 30 km.; ik weet dat een aantal fietsforensen dan pas lekker op temperatuur komt.

Ik vind dat de tweewieler een volwaardige(r) plaats verdient. Ik hoor graag van jullie welke vragen jullie hebben; rijd je zelf woon-werkverkeer op de fiets en welke afstand? Op welke fiets of E-bike? Wat bevalt je of wat bevalt je niet? Heb je tips voor anderen, of juist vragen? Laat het me weten en mail me via de site van NLMagazines op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Ik zou het leuk vinden van je te horen!

Vliegtickets

e-Matching