02
Mon, Dec

Column Jos de Jong
Typography

Column Jos de Jong – Haast, haast en haast. Je wilt iets kopen of misschien alleen maar wat informatie krijgen over een product. Een winkel binnenlopen en uitgebreid informatie krijgen, ook als er niet direct sprake is van een aankoop, wordt steeds meer een sinecure. Een beetje service is geen garantie meer, ook niet als je een product wèl aanschaft. Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook, zoals ik onlangs ervoer bij E.P.Beerepoot in Broek op Langedijk. Wat was er aan de hand!

Tijd- en/of interessegebrek van een verkoper leidt vaak tot ergernis als je als leek vragen hebt over een product waarvan je no niet weet of je het zult kopen of niet. En áls je dan besluit om het product aan te schaffen, doe je het, ondanks de vaak belabberde service, toch maar bij deze winkel omdat deze het goedkoopste is in de omgeving. Als je dan thuis voor jou moeilijke vragen hebt, is de service vaak ver te zoeken; je hebt immers al betaald.

Service bij on-line aankopen is helemaal ver te zoeken als het al bestaat! Sommige, ergens in een uithoek van het land zetelende telefonische hulpdiensten en/of customer services medewerkers weten vaak niet eens waar je het over hebt, laat staan dat ze een adequaat antwoord kunnen geven. En dus verwijzen ze opnieuw naar het bijbehorende manual. ‘Leest u het nog maar eens goed door”. En dus ben je weer gedoemd om veelal gecompliceerde en moeilijk leesbare manuals door te spitten met alle onbeantwoorde vragen vandien. In het Engels hebben ze daar zo’n mooie tem voor: ‘RTFM’ ofwel ’read the f’ckin manual’. Tja, wat doe je dan als je echt service en hulp nodig hebt of alleen maar informatie wilt over een product dat je misschien in de toekomst wilt aanschaffen!      

Waarom dit lange betoog…
Hoe anders was mijn ervaring onlangs in Broek op Langedijk. Medewerkers van Balanceyourlife.nu moesten onlangs een bedrijfspresentatie geven maar beschikten door een misverstand niet over een groot beeldscherm. Tja, wat nu! Waar ga je in dit dorp zo gauw naar toe als je voor een presentatie van slechts een paar uur acuut moet beschikken over een groot presentatiebeeldscherm met alle toebehoren? Even een duur scherm aanschaffen voor gebruik van slechts een paar uur is natuurlijk geen optie en dus ga je rondkijken om te zien of je er wellicht ergens een kunt huren. Wat is het dan leuk als je op goed geluk de winkel van EP:Beerepoot in Broek op Langedijk binnenstapt, je het probleem uitlegt en waar het hoofd van de afdeling inkoop je vervolgens de complete uitrusting spontaan gratis in bruikleen geeft. Wat een ongelooflijke service, dat maak je vrijwel nooit mee, en zeker niet als het zo’n duur product betreft!  

Ik kom dan weliswaar niet uit Broek, maar kan iedereen die daar wèl woont, adviseren om, mede vanwege hun grandioze service, EP: Beerepoot te consulteren, dé electronicabeleving van Noord-Holland waar men een scala aan producten in voorraad heeft op het gebied van IT-producten, beeldschermen in vele maten, wasmachines en -wasdrogers, koelkasten en huishoudelijke artikelen en waar je tevens terecht kunt voor reparaties. Service gegarandeerd en daar gaat het om!

Jos de Jong