Column Jos de Jong
Typography

NLMagazine Maatschappij – Cybercriminelen proberen van alles om u foute berichten te laten openen, voegen op slinkse wijze een virus toe aan een mail waardoor zij in uw bestanden kunnen komen om vervolgens ook anderen uit uw adresboek vol te proppen met gevaarlijke onzin. Pas op voor deze criminele flauwekul; kijk goed wat je opent als je een afzender niet herkent. Sommige cybercrimi’s gaan heel ver en het gebeurt regelmatig dat je bijna niet ziet of je nu van een betrouwbare of onbetrouwbare afzender een bericht ontvangt omdat het jouw bekende briefhoofd voor 99,9% bijzonder goed is nagemaakt. Let dus goed op wat je doet.

Krijg je die ook wel eens? Allerlei prachtige berichten waarin je koeien met gouden horens worden beloofd? Ooit ook als eens een erfenis gehad van een rijke oom uit Afrika aan wie je gelieerd zou zijn en waarvoor je als enige erfgenaam staat geregistreerd? En heb je ook al eens de hoogste jackpot gewonnen, maar moet je voor het incasseren eerst een fors bedrag naar het buitenland overmaken omdat een of andere notaris de gegevens moet verwerken? Dat laatste gebeurt natuurlijk ook niet altijd, maar vraagt men je om je bankrekening zodat men dat enorme bedrag aan je kan overmaken. Trap er niet in, laat je niet verleiden hoe aantrekkelijk soms ook en geef je persoonlijke gegevens niet zo maar even vrij aan iemand die je niet kent. Voor je het weet, wordt dan je bankrekening even grondig geleegd en/of word je in de toekomst overladen met nóg meer van dit soort overbodige, tijdrovende en soms ook bijzonder uitgebreide troep.    

 


Herkennen van je cyberberichten
Ondanks het feit dat cyberberichten niet altijd zijn te onderscheiden van goedbedoelde berichten, is het bij twijfel toch raadzaam om te letten op een aantal punten.

1. Taalfouten en gek samengestelde zinnen
Een e-mail met slecht of slordig taalgebruik is vaak verdacht. Werkelijk bestaande bedrijven sturen over het algemeen informatie in correct Nederlands. Cybercrimi’s zijn zo dom om online vertaalmachines te gebruiken die woord voor woord vertalen en taalkundig gezien klopt daar vaak maar weinig van. Nederlands is voor buitenlanders en cybercrimi’s best een moeilijke taal. Sterke en zwakke werkwoorden worden verkeerd gebruikt, d’s en dt’s kent men niet goed om van voltooide deelwoorden maar niet te spreken.  Helaas worden ook internetcriminelen hier steeds handiger in. Deze phishingmailbijvoorbeeld is wel goed geformuleerd en lijkt op een betrouwbaar bericht.

2. Afzender
Cybercriminelen proberen natuurlijk niet verdacht te lijken. Ze maken mailadressen aan die van officiële mails nauwelijks te onderscheiden zijn. Soms ontbreekt er maar één letter zoals de laatste tijd veelvuldig voorkomt bij bv @abnambro.nl. Je ziet niet direct die extra b..

Onbekende afzenders, vaak in een andere taal dan het Nederlands, zijn al vaak verdacht. Zo gebruiken banken en betrouwbare bedrijven geen mailboxen als @Hotmail.com, Outlook.com of Gmail.com. Ziet u dat op de een of andere manier toch in een mail, dan is het hoogstwaarschijnlijk een kwaadwillend bericht. 

3. Iemand uit je adressenbestand
Soms gebeurt het ook dat je een mail ontvangt van iemand uit de eigen adressenbestand en dat een virus bevat. Zodra dit het geval is, stuurt een of ander dubieus programma een automatische en meestal Engelstalige mail naar alle contacten uit dat adressenboek, dus inclusief die van jou. Al snel denk je dat het wel goed zit, maar laat je niet verleiden. Verwijder zo’n bericht zonder het te openen en informeer je contactpersoon uit je adressenboek.

4. Links en verwijzingen
Cybercrimi’s gebruiken ook vaak links in een mail die, zonder dat je het weet bij een kwaadwillende site terecht komt. Als een bericht er goed uitziet, ben je al snel geneigd zo’n link te openen en dan ben je direct de sigaar. Eerst dus even controleren en zet in dat geval, uiteraard zonder aan te klikken, de cursor op de link en kijk dan links op je scherm. Daar verschijnt in het klein de website waar de link naar verwijst.

5. Persoonlijke gegevens
Er is geen enkel betrouwbaar bedrijf dat ongelimiteerd om je antecedenten en zeker niet om je , waaronder wachtwoord, vraagt. Gebeurt dat wèl, dan is het oppassen geblazen! Krijg je bv van een bak fraie berichten over je nieuwe betaalpas en vraagt men je om ‘even in te loggen’, trap daar dan niet in. Geen enkele bank doet zoiets per mail maar maakt nog steeds gebruik van ‘Meneertje Post.

6. De aanhef
Soms staat er in een zogenaamde ‘belangrijke’ mail niet eens voor wie de mail bestemd is. Een bank of gerenommeerd bedrijf zal nooit een mail schrijven beginnend met ‘Geachte heer/mevrouw/beste klant’ etc. Als je nu toevallig ‘Piet’ heet en je zit al ergens in een bestand, is het mogelijk dat je een phishingmail krijgt met als aanhef ‘Beste Piet’. Al gauw denk je dat die voor jou is bestemd, maar ook hier geldt: laat je niet verleiden!!!

7. Rare bijlagen
Ontvang je een bestand van een volslagen onbekende, dan kan het wel eens zo zijn dat er malware is geïnstalleerd die bij het openen van de mail de door cybercrimi’s gewenste schade veroorzaakt. Bij windows zijn dit vaak .exe bestanden of .dmg bij een Mac. Ook hier geldt, niet openen die benden. Laat je niet verleiden.

Twijfel?
Als je toch twijfelt aan de echtheid van een bericht van een in jouw ogen betrouwbaar bedrijf, pak dan je GSM en bel het bedrijf met de vraag of men jou inderdaad een bericht heeft gestuurd. Het ois altijd beter hier even een kort belletje aan te wijden, dan je in de ellende te storten door toch ‘effe snel te kijken’. Te laat is te laat en dat kan niet meer worden teruggedraaid. Wees dus voorzichtig met wat je doet op je eigen pc!


Jos de Jong